Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Železniční tunely mezi Semily a Železným Brodem pomáhali ve století páry razit Italové

Jan Mikulička

odborný zaměstnanec vztahů s veřejností

  • 18. 02. 2021 10:42
  • Cestovní ruch

Sdílet článek

Svůj největší rozkvět zažila železnice v devatenáctém století. Právě v tomto období, zvaném století páry, byla postavena i trať v úseku z Pardubic do Liberce. Vede přes louky, lesy i pole a její součástí je také soustava čtyř tunelů mezi stanicemi Semily a Železný Brod. Označují se jako Říkovské tunely.

„Železnice znamenala skutečný přelom v dopravě. Najednou se objevila možnost dopravit se na relativně velkou vzdálenost za krátký čas. Je potřeba ocenit, jak rychle bylo s tehdejšími omezenými technickými prostředky možné trať včetně tunelů vybudovat. O tom si dnes můžeme nechat zdát,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

První plány této tratě vznikly již roku 1840, avšak stavba samotná byla zahájena až o 16 let později. Roku 1859 byla trať dokončena a 1. května 1859 dorazil do Liberce první slavnostní vlak, čímž se zahájila pravidelná železniční doprava mezi Pardubicemi a Libercem.

Neobtížnější při stavbě trati byl úsek ze Semil do Liberce a to především část, která vede podél Jizery z Bítouchova do Podspálova. Nachází se tu strmé skalní stěny, které tvoří kaňon řeky Jizery. Velmi obtížný terén vedl k navržení čtyř tunelů v celkové délce 743 metrů. Pro své zkušenosti s prací na tunelech byli přizváni ke stavbě Italové. První tunel byl dokončený již roku 1857 a poslední čtvrtý o necelé dva roky později, v roce 1859.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky