Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Oblastní galerie představuje dílo měsíce září. Vzniklo ve Finsku

Jan Mikulička

odborný zaměstnanec vztahů s veřejností

  • 01. 09. 2022 14:57
  • Kultura
  • Rozvoj

Sdílet článek

Dílo měsíce září v Oblastní galerii v Liberci představí finskou umělkyni Hannu Råst a jejípráci nazvanou Nomádi (Skupinový portrét), která je součástí zahraničních uměleckých intervencí na výstavě Na křídlech života. Zabývá se přesycením vizuálním materiálem v mediálním prostoru.

„Doporučuji navštívit výstavu Na křídlech života, kde se návštěvníci seznámí s prací dalších tuzemských i zahraničních umělců. Koná se do 1. ledna příštího roku,“ uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje. 

Finská umělkyně dlouhodobě zkoumá proces, jak lidé vnímají čas a jakou úlohu v tom hraje jejich paměť a fotografický záznam skutečnosti. Fascinuje ji práce s archivem na pozadí otevírání kontextu historie, času, archeologie, paměti a identity. Její vrstevnatá práce prověřuje postavení fotografie v rámci zobrazování vzpomínek v dnešní době přesycené obrazovým materiálem. Ohledáváním média fotografie mnohdy vystupuje z plochy fotografie do objemu formou objektů, na kterých jsou patrné stopy technicko – historického odkazu analogové fotografie.

Klade si tak otázky: jak pozorujeme svět a jak si jej pamatujeme? Její série prací představuje reliéfní koláže založené na archivních materiálech z různých období. Tyto dokumenty, texty a obrázky jsou v jistém smyslu jako nomádi, migrují přes hranice, zabydlují se v médiích jednoho historického místa a času a poté se přesouvají do dalšího, zamotávají se do sebe a ztrácejí svůj původní kontext. Je zapotřebí vytvořit nové příběhy a interpretace, možná dokonce identity a historie ve větším měřítku.

Dílo Nomádi umělkyně Hanny Råst je důležitou sondou do problematiky dnešní doby," říká šéfkurátorka galerie Johana Kabíčková.  „Paměť kolektivní či individuální se z velké části opírá o obrazová média. Spoléháme na archiválie, jako jsou například právě fotografie. Ty je však v dnešní době nutné prověřovat – námi dobrovolně vylepšené fotografie na sociálních sítích, photoshopem uměle vytvořené standardy krásy v massmédiích či fake news – to vše dokazuje, jak lehké je manipulovat obsahem, který se předává dál. Hanna Råst upozorňuje na zrádnost a možnost zkreslení paměti při odkazování se na vizuální podklady."

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky